یادداشت/ فاطمه شریفی

خانواده مبدا جهاد تبیین در تمدن‌سازی نوین اسلامی 

ایفای نقش بانوان در میدان جهادتبیین از کانون خانواده تا عرصه تمدن‌سازی نوین اسلامی مبتنی بر انتشار حقایق با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق؛ اثربخش، تحول آفرین و ماندگار خواهد بود.
کد خبر: ۶۸۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴ - 07September 2024

گروه استان‌های دفاع‌پرس - فاطمه شریفی؛ عصر امروز دورانی آمیخته با ارتباطات، اطلاعات، فناوری، دانش و نوآوری است که این مبادلات نیز از ویژگی سرعت و تنوعی چشمگیر برخوردار بوده و فراتر از محدودیت در زمینه‌های مختلف صورت می‌پذیرد. هر چند این نسخه‌های چند بعدی ارتباطات فرازمانی و فرامکانی با کثرت فراوان بروز و ظهور پیدا می‌کنند، اما در جایگاه آموزش، پرورش و تربیت نسل پیش رو سه عنصر تفکر، توانمندسازی و تعامل موثر همچنان دارای اهمیتی فراوان است و بدون توجه به این موضوعات نمی‌توان نتایج مفیدی را در عصر حاکمیت ارتباطات و رسانه شاهد بود.

واقعیت این است که امروز ایران اسلامی و نهضت انقلابی در یک مرحله تاریخی و سیر نزدیک شدن به قله سرآمدی و افتخار با محاصره سنگین تبلیغاتی، هویتی و رسانه‌ای دشمن مواجه است و مهم‌ترین عامل در این آوردگاه نابرابر و جنگ ترکیبی امیدآفرینی، انسجام بخشی، بصیرت‌افزایی و تقویت روحیه تلاش و مقاومت همگانی برای ایفای نقش و مسئولیت‌پذیری در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی است.

به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی): «در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه‌ی اخلاقی در این کار پیروی کرد.

 از این کاری که بعضی‌ها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقاله‌ها و اینجا و آنجا انجام میدهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه می‌شوند، باید بشدّت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد. امروز همه‌ی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.» (پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی، ۵/۰۷/۱۴۰۰)

بر این اساس ایفای نقش در عرصه جهاد تبیین از کانون خانواده تا عرصه تمدن‌سازی نوین اسلامی تکلیفی چندجانبه و رسالتی همگانی در نقش‌ها و جایگاه‌های مختلف است و بانوان می‌توانند با محوریت خانواده بنیانگذاری این رسالت را از اولین نهاد اجتماعی و کوچک‌ترین واحد تشکیل دهنده جامعه آغاز و این خشت‌گذاری بنیادین نیز به بستری برای پویایی و اثربخشی چندوجهی در سایر بخش‌ها تبدیل شود.

جهاد تبیین نیازمند نقشه راه و دوام فعالیت / مقبولیت و اعتماد کلید طلایی برای اثرگذاری اجتماعی است

«معصومه حکیمیان» فعال فرهنگی و اجتماعی صبح امروز در رویداد رسانه‌ای بانوان یزد_طنین نیز با اشاره به اهمیت مشخص کردن چشم انداز، هدف، چرایی و چگونگی جهادتبیین جایگاه فرد تبیین‌گر در این عرصه خطیر را نیز پر اهمیت دانست که بر این مبنا جهاد تبیین به عنوان مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه نیازمند نقشه راه و دوام فعالیت است.

از دیگر سو توجه به سه جایگاه آبرو یعنی آبرو در مقابل خداوند، در مقابل مردم و خود از جهادگر تبیین فردی اثرگذار می‌سازد چراکه برای ایفای نقش همراه با نتیجه در عرصه‌های تربیتی، فرهنگی و اجتماعی آبرو، اعتماد و مقبولیت ارزشی کلیدی و طلایی محسوب می‌شود.

بر مبنای دیدگاه این فعال فرهنگی و اجتماعی و با تکیه بر تئوری و سخن ارزشمند استاد شهید مرتضی مطهری براین مبنا که «گویی انسان یک نوع کمال روحی دارد که آن کمال روحی جز در مدرسه خانواده در هیچ مدرسه‌ای کسب نمی‌شود.» (تعلیم و تربیت در اسلام: ۱۶۶). بذر مجاهدت در عرصه جهاد تبیین باید در خانواده کاشته شود تا فرد تبیین‌گر به کمال روحی و سه مولفه آبرو دست پیدا کرده و بتواند به عنوان جهادگری موثر به عرصه‌های اجتماعی وسیع‌تر نیز ورود پیدا کند و زنان و مادران به دلیل جایگاه مهمی که در خانواده دارند پرچم داران و پیشتازان این نهضت انسان‌ساز محسوب می‌شوند.

هرچند بحث جهادتبیین جنسیت بردار نیست، اما در این میان زنان به عنوان تشکیل دهندگان نیمی از جامعه و به عنوان مادران و مربیان نسل آینده رسالتی متفاوت‌تر در سه عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی بر عهده دارند که بر مبنای خودسازی، دگر‌سازی و تمدن‌سازی مورد تاکید در الگوی گام دوم انقلاب قامت رسای استدلال و تبیین را در برابر سفسطه، وارونه‌سازی و وسوسه‌های مصرفی جنگ ترکیبی و روایت‌ها به نمایش درآورد.

برای اهمیت جایگاه زن در اسلام و رسالت جهادتبیین و مقایسه با نگاه غرب به زن، «حکیمیان» به عنوان یکی از بانوان اثرگذار و توانمند یزدی از جایگاه پژوهشگر و مدرس دانشگاه در اولین رویداد رسانه‌ای بانوان استان یزد_طنین، نگاه غرب به زن را ابزاری سیاسی و اقتصادی مطرح کرد که فیلم مستند جهانی تلبیس خود حاوی اسناد و مدارکی برای اثبات این ادعای ۱۰۰ ساله است و نشان می‌دهد نگاه غرب به زن در پدیده‌ای شوم، به هیچ وجه از دریچه فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی نبوده و نیست.

«حکیمیان» با تشریح نگاه ابزاری غرب به زن معتقد است آدم رسانه‌ای نباید تحت هیچ عنوان ابزار شود و طبق نظریه «ذرات با عظمت در علوم انسانی» هر انسان به اندازه کل جهان ارزشمند است و اجازه نداریم خود را ابزار کنیم. در عصر امروز هوشمندی مردم لازم است و رسانه به دلیل دارا بودن سریع‌ترین دسترسی به مردم با بستر‌های ارتباطی متنوع می‌تواند در زلزله مدیریت ذهنی که در جهان به آن دچار هستیم فهم، دانایی و بصیرت را ترویج کند و سریع‌تر از سایر بخش‌ها به این آوار برداری وسیع بپردازد.

بر این مبنا و آنچه مطرح شد با توجه به جایگاه زن و خانواده در بنیان گذاری صحیح بستر‌های اصلی جهاد تبیین، رسانه نیز مهم‌ترین کانال ارتباطی برای اجتماعی‌سازی، ترویج و بازآفرینی ابعاد مختلف این موضوع است آن هم حرکت در مسیری که سه ضلع اصلی آن جهاد امیدآفرینی، جهادتبیین و جهاد خدمات‌رسانی است و این رسالت هویت بخش با تاکید بر تقویت وفاق ملی و همگرایی اجتماعی، معرفی الگوی سوم زن ملسمان و تمدن‌سازی نوین اسلامی را امکان پذیر می‌سازد.

به راستی که حرکت در هیچ مسیری بدون نقشه راه نتیجه بخش نخواهد بود و سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) روشنگر این نهضت الهی و مردمی تا تحقق الگوی پیشرفت و عدالت برای رسیدن به هدف متعالی تمدن سازی نوین اسلامی است و حرکتی منسجم در این مسیر روشن، برکات و نتایجی گره گشا برای مردم به همراه دارد و نتیجه دیگر آن معرفی الگو‌های سرآمد و قابل ارائه و افتخار از جامعه زنان در سراسر جهان به ویژه برای کشور‌های اسلامی و عبور از الگو‌های غلط زن از نگاه غربی خواهد بود. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها